Alla inlägg under februari 2010

Av Surfer - 18 februari 2010 05:38

Visst är det lite märkligt att år efter år, granskas Överförmyndaren på Gotland av JO. Och år efter år, får man kritik!

Vad är det man inte kan få till? Lär man sig inte av kritiken eller väljer man bara att strunta i kritiken?

Skulle det vara det senare är det otroligt illa, för de är ju satta att hålla koll på alla goda män och personliga ombud. Och deras klienter har inte en chans att ta tillvara sina egna rättigheter. Det ska dessa utsedda personer göra. Där kan det också ingå att ta hand klinternas ekonomi.

Och inte så sällan har dessa klienter avsevärda förmögenheter, vilket gör uppdraget ännu viktigare.

I det ljuset blir överförmyndarens roll ännu viktigare men då visar det sig att de år efter år inte gör sitt uppdrag på et riktigt sätt!

Måtte man aldrig bli oförmögen att ta hand om sig själv och ens rättigheter och få en god man!


Det känns som man sparkar på de som redan ligger ner. Vilket etist förhållningssätt.


Jag har erfarenhet av detta, min far blev under sina sista år oförmögen att ta hand om sin ekonomi, på grund av sjukdom. Jag tog uppdraget på väldigt stort allvar. Redovisade allt vi gjorde till överförmyndaren men fick inte en enda respons på det jag lämnat in. Och vid ett tillfälle hamnade vi i ett läge att min far skulle skriva på något, vilket han inte kunde, på grund av sin sjukdom. När jag kontaktade överförmyndaren och frågade om hur vi skulle göra fick jag till svar att:

- sätt pennan i hans hand och för handen så att han skriver sin namnteckning.


Jag fattar att de får kritik!!!!



//C

Av Surfer - 17 februari 2010 20:51

Efter två veckor ledighet, återkommer jag till jobbet, vardagslivet och bloggen med förnyad kraft. Sitter på morgnarna och läser gamla dagstidningar och kan för mitt liv inte än hitta en enda korkad lokalpolitiker. Men jag kommer att hitta något, var så säker.

Hur kan det komma sig att på den väg där lusarna i förra vintern körde 75 km/h kan man nu inte åka fortare än 65 km/h?

En fråga lika viktig som, varför hamnar alltid smörgåsen med pålägget nedåt.

  


//C

Ovido - Quiz & Flashcards