Alla inlägg under mars 2010

Av Surfer - 29 mars 2010 06:14


Gud vad jag ogillar reklam, speciellt i radio / TV. Inte nog med att den stympar min musikupplevelse eller filmen man tittar på. Det sprutar ut rena avrättningar,  de stypar det svenska språket.

"köp detta och du får en invite" Vad i h-te är invite.... skulle tro att det är en inbjudan...SÄG DET DÅ!

Gör detta eller detta och få wellness...


Ja vad säger man? Jag blir trött och funderar på vilken utmaning lärare i skolan står inför..... Ska bli intressant att läsa årets nya upplaga från Svenska akademins  nya ord.


Sommartid, jag antar att jag är nog inte ensam om att plågas av den. Min biologiska klocka fullständigt rasar. Och det är med en oro och konstig trötthet man börjar de första dagarna i denna sommartid.



Gäsp..


//S

Av Surfer - 22 mars 2010 06:45

Kaffekoppen är här framför mig. Och plötsligt inser jag att ljuset har anlänt, kan det vara det som gör att jag känner mig upprymd och glad.

Är nog en sommarperson, behöver ljuset.


Mot ljusare tider!


//S

Av Surfer - 21 mars 2010 18:18

Det är nog nyttigt att då och då få känna saknad, den där känslan i kroppen att det känns tomt. Och längtan efter detta man saknar.

Det är nog för lite längtan i dag. Allt ska tillfredställas omedelbart, barn vet inte hur det är att få längta till Julafton, födelsedag eller andra tillfällen. Vi som föräldrar har i husfridens namn offrat längtan och saknad, bara för att ingen får i dag bli ledsen eller besviken.

Och jag tror att det är nog ingen som inte håller med mig, innerst inne. Vi curlar  våra barn och gör dom oftast en otjänst. De får inte känna av en konsekvens, utan där står vi föräldrar och betalar konsekvensens pris. Vad lär sig våra barn på det? Inget vill jag påstå.

Samma sak är det med längtan, men det är inget fenomen som bara gäller barn! Tv3:s serie Lyxfällan är väl ett lysande exempel på hur vi vuxna faller för dessa "quickfix". SMS-lån, SMS-guld och andra snabba lösningar som ger pengar. Till en hutlös ränta, dessutom.

Såg i kväll ett par som tjänade efter skatt 30 000:- och hade låne och ränteutgifter för 45 000:-!!!

Vart gick det fel där?


Nej gneta och längta...tänk vilken tillfredställelse det blir och hur mycket man kommer att vårda det som gentats ihop.

Inget slit och släng...


//S

Av Surfer - 8 mars 2010 22:24

" Att bli gammal är något man förtjänat"


Har aldrig funderat över åldrandet på det viset. Bara i termer som att det är oundvikligt, det bara sker. Men det vet man ju inte, det enda man kan vara riktigt säker på är att en dag tar ALLT slut!


Men från det till att tänka som så att ålderdom är något man skulle förtjänat!!??

Hur tänker man då, ingen vill ju i dag bli gammal. Det är ju snudd på att i och med 50-årsdagen är det skottpengar på en.

Man får ingen plats på arbetsmarknaden om man skulle bli arbetslös.Tex


Så vad är det man ska förtjäna? Kan det vara att om man är nöjd med det liv man levt, det vill säga, att man försökt att fylla det med så mycket som mojligt. Och att man försökt göra det bästa man kan.

Kan man då vara förtjänt av en ålder dom?


Ja jag tror det!


// C snart 50+

Av Surfer - 1 mars 2010 06:35

Mats har i dagen ledare i GA kommit fram till samma sak som jag gjort tidigare ang Lars Thoooomsson, en media kåt kommunalpolitiker, som inte lyckats komma till riksdagen. Desperat ute efter monument över sitt eget ego.


Lite korrektare och snällt skrivet i dagens ledare:


Söndagsläsningen i GA, om hur det nya monumentala Visby tar form, gav en inblick i de resonemang som ligger bakom stadens mest omdiskuterade byggen.

Punkthusen vid Galgberget. Kongresshallen. Den planerade multiarenan.
Alla är de exempel på politisk arkitektur. På politikers behov av monument och utropstecken. Se mig! Hör mig! Respektera mig! Minns mig!

Den politiska arkitekturen använder skattebetalarnas pengar till skrytbyggen som i värsta fall blir mausoleer över feltänkta idéer.
Kongresshallen ser ju oftast ut som ett lämpligt objekt för spökjägare.

Men den politiska arkitekturen slipper ta hänsyn till plus och minus. Den räknar hem värden som att "sätta Visby på kartan".
Låtsaskalkyler och fromma förhoppningar bygger luftslott som sedan ges verklig form i cement och armeringsjärn. Och verkliga underskott.

Den politiska arkitekturen tar de mest eftertraktade lägena i anspråk. Vid Almedalen. På hällarna. Galgberget. Som en slaktare som käkar de bästa bitarna själv. Vad tjänar det till att hojta på uppmärksamhet om man inte gör det från den mest upphöjda platsen. I bostadskvarteren byggs inga monument. Även om det är där medborgarna råkar bo.

Jag har inget emot arkitektur som sticker ut. Jag gillar till och med Snäckhuset, trots att det har en stark smak av Torremolinos. Ja, jag är inte ens emot skyskrapor. När de byggs för att möta verkliga behov av människor som är beredda att riskera sina egna pengar för att förverkliga en vision.


Dessutom byggs arenhallen och kommer att konkurera med den kongresshall som redan finns och dras med problem ang lönsamhet.


//C

Ovido - Quiz & Flashcards