Alla inlägg den 1 augusti 2009

Av Surfer - 1 augusti 2009 07:26

Hetsjakt

Ja det kanske är så, men om man är Hövding är man en officiell person.
Man har ju tagit ett aktivt val när man tackade ja till tjänsten som Hövding.

Det innebär att man har tackat ja, till att bli offentligt granskad i sitt myndighetsutövande.

Man har också tackat ja till att stå till svars för de beslut man fattat som chef över länsstyrelsen.


Det kan tyckas som en orimlig situation men det är därför ärenden som en Hövding har att besluta i bereds av en tjänsteman. Den tjänstemannen har kunskap och specialkompetens i ärendet, eller har möjlighet att inhämta det INNAN Hövdingen ska fatta sitt beslut.
Det är ju orimligt att en chef (Hövdingen) ska ha specialkompetens i allt vad gäller att styra och bestämma över ett län. Men det kanske inte gäller vår kära Hövding, hon har ju kört över tjänstemännen förut

Lägg sedan till det att Hövdingen INTE vågar stå för sitt beslut med de frågor som lokal media vill ställa, då gömmer Hövdingen sig i ”hemmet” i Allingsås!!!!!
Vaddå, hemmet?! Som landshövding SKA man bo i det län man ska styra! Hur kan man annars vara en representant och känna för länet och föra dess talan? Nej Allingsås får nog ta tebax, denna sorliga ursäkt till Hövding vi blivit begåvade med. Det verkar till och med som att Hövdingen inte längre åtnjuter förtroendet från forna partivänner!

Och de riksdagsmän som gotland har uttalar sig negativt ang Hövdingen och hennes så kallade gräddfil (se nedan).

Men först en vänlig innevånare.


Insändarsidan i GA idag
Packa väskan, Marianne!
Jag har en rekommendation till Marianne Samuelsson: packa väskan, köp en enkel biljett och visa dig aldrig mer här. Nu har du gjort bort dig tillräckligt många gånger här. Vem tror du att du är som kan komma och fatta egna beslut tvärt emot lagar och paragrafer.
Kom inte och påstå att du har Gotlands bästa framför ögonen, hur kan du bara få ihop det att om man är framgångsrik företagare så får man göra som man vill. Vad har vi gotlänningar att tjäna på att Max Hansson och andra företagare och kändisar får lov att bygga bort strandrätten? De får väl precis som alla andra privatpersoner rätta sig efter de lagar som finns. Men du kanske skulle försvara dem om de kör rattfulla också?
Lillemor Arvidsson hon kämpade för gotlänningars rätt men det gör inte du. Vet du vad jag tycker är allra värst? Jo, det är att vi skall behöva betala en jättepension till dig för den ynkliga insats du har gjort för oss!

Kärstin
 


Eller som Jan Sundström skriver i GT idag:


En eller två landshövdingar?
Ett problem är att vi inte vet vilken Samuelsson som dealat med Entreprenörerna. Är det Gamla Samuelsson, såsom hon var före Ljudbandet, eller är det Nya Samuelsson - som hon är i Ljudbandet? Det bör utredas om det är Gamla eller Nya Samuelsson som dealat.


Till dess kan vi föreställa oss ett sådant där party där Entreprenörerna bjudits hem till landshövdingen:
Den som välkomnar är Gamla Samuelsson. Bakom hennes rygg står Nya Samuelsson. Först kliver Max Hansson in och säger:
- Jag är djupt tacksam att jag fått dispens för golfgreenen, tennisbanan, lusthuset och taggtråden på stranden i Östergarn.
Gamla Samuelsson blir häpen och viskar till Nya Samuelsson:
- Gav vi honom dispens för taggtråden?
Nya Samuelsson viskar tillbaka:
- Han ville först ha hela Östergarnslandet men jag dealde så att han nöjde sig med det han fått om han fick sätta upp taggtråden.
- Men vad har vi fått?, viskar Gamla Samuelsson till Nya Samuelsson.
- Vi har fått lugn och ro så att vi kan försvara natur och kultur i andra delar av ön, viskar Nya Samuelsson tillbaka.
- Okej, mumlar Gamla Samuelsson, vi kör den här dispensen eftersom vårt syfte är gott - ingen läcker väl det här till media, hoppas jag.

Abbabjörn
Sedan kliver entreprenören Johan Hellström fram:
- Jag är djupt tacksam för allt stöd och uppmuntran vi fått.
- Vad f-n har vi gett honom?, viskar Gamla Samuelsson till Nya.
- Han får bygga en stuga till sin kompis Abbabjörn på Furillen.
Gamla Samuelsson stirrar tomt på Hellström och Nya Samuelsson viskar:
- Du förstår, Hellström ville först ha full kontroll över hela Furillen och en del av Rute socken - så vi måste ge honom något i utbyte.
- Men, vad säger gotlänningarna i Rute socken?, viskar Gamla Samuelsson.
- Det blir en annan deal...
Flyttar från ön
Sedan kliver Pigge Werkelin fram. Gamla Samuelsson vill först inte välkomna Pigge med att ta honom i hand. Pigge vänder sig direkt till Nya Samuelsson:
- Jag får dispens för en liten altan på Norderstrand, men jag kommer att flytta från ön om jag inte får full kontroll över hela stranden ut till Snäck.
- Vad f-n säger han?, viskar Gamla Samuelsson till Nya.
Nya Samuelsson viskar tillbaka:
- Bry dig inte, Pigge gnäller om allt, det är bara prat, han tar det vi ger honom efterhand."
- Är Du säker på det?
- Låt oss skaka hand och bli goda vänner, säger Pigge och sträcker fram handen mot Gamla Samuelsson.
Gamla Samuelsson vägrar ta i hand.
Nya Samuelsson viskar då:
- Jag glömde att informera Dig om att - för att få Pigge att sluta skrika om Norderstrand och Snäck så måste jag deala med Luftfartsverket om möjligheten för Pigge att få kontroll över Visby flygplats i stället.
En godbit
Just då ringer Gamla Samuelssons mobil, och hon går litet avsides. Efter samtalet rusar hon upprörd tillbaka och viskar till Nya Samuelsson:
- Har du snackat bakom min rygg om att Pigge kan få inflytande över färjetrafiken till Gotland och över Visby hamn?
- Men tänk litet, viskar Nya Samuelsson, jag var tvungen att ta upp den frågan. Han vill först ha kontroll över hela kuststräckan från Kneippbyn till Snäck och mer därtill. Jag sa att det är omöjligt, men jag kände mig tvingad att ge honom en godbit. Men det är ingen deal ännu...

Jan Sundström Text

Jag kan bara hålla med! Denna Hövding har visat upp dessa två ansikten. Frågan är, vad VI vill ha och om Hövdingen kan acceptera detta, och komma tillbaka? Eller har denna tvåansiktslösning gått så långt att det inte går att reparera?
Hövdingen och vi Gotlänningar har mycket att tänka på och ta ställning till!
Eller som Rolf Nilsson säger tillsammans med Christer Engelhardttycker i intervju i GA/GT


”Det börjar gå för långt"
- Gotland håller på att bli lite av vilda västern. Halvkändisar och kändisar som får göra som de vill, ryska oljeföretag köper sig utställningar på Länsmuseet. Det här börjar gå för långt!
Rolf K Nilsson reagerar också mot landshövding Marianne Samuelssons uttalanden då hon konfronterats med inspelningen med dold mikrofon från ett möte då länsstyrelsen diskuterade Max Hanssons gård i Östergarn.
- Det man först får höra är ganska illa. När hon sedan fick chansen att svara på kritiken var det enda hon sa att hon ångrade att det bandats.


Gotlands andre riksdagsledamot Christer Engelhardt (s) betonar att landshövdingen brutit mot en viktig princip i Max Hansson-ärendet.
- Jag utgår från att alla människor behandlas lika. Om man ger vissa en mer positiv behandling är det helt klart knepigt. Det är bra att polisen tittar på det här så att det hela prövas rättsligt, säger Christer Engelhardt (s).



Ja man kan tänka mycket om den här soppan, men tragisk är den. Och det är en sanning och det står jag för! Jag hoppas att jag bandats!!
//C

Ovido - Quiz & Flashcards