Alla inlägg den 24 augusti 2009

Av Surfer - 24 augusti 2009 06:03

Vad är det, för mig är det där mest innersta, de tankar som man nästan aldrig ger uttryck för. Och varför man inte gör det, är väl för att det är just dem som formar ens person. Det är nog också så att det kan vara tankar som man inte är så stolt över.

De arga och ledsna tankar man kan, ha när den där klumpen i magen gnager. Det kan vara av oro, att man är ledsen, en känsla av otillräcklighet, oron över att göra fel i relationer med andra. Det kan vara nervositet inför en planerad prestation som en tävling, men det är ofta en annan form av klump. Och gnager inte lika hårt.

För att inte tala om de svarta och onämnbara tankar som kan komma, de som infekterar ens sinne och bara finns som ett svart moln på ens sinnes horisont. Tänk vad snabbt det kan gå, det är bara att vrida till med handen, så är allt över. Inga krav, inga dåliga samveten, inga klumpar som gnager och ingen som kommer att bli irriterad på mig. Eller då man står vid klippkanten och känner hur det suger till i magen. Och så plötsligt är molnet borta. Man på något vis påminns om vad som är viktigt och positivt i livet. Kärleken till en människa, känslan av tillhörighet och närhet. Att få bekräftelse och känna sig uppskattad gör att molnen försvinner.

Om man nu ska va så där flummigt smart, finns det fördomar och förutfattade meningar som jag har. Och en del är sådant som jag vet är helt politiskt eller outsägbart. Det skulle bara inte gå att säga vad man tänker. Det är så otroligt dumt. Fan jag blir ibland mörkrädd över hur dum jag är. Då och då hoppar det ut en groda…..och man blir avslöjad!

Undrar om det bara är jag som känner så här? Troligtvis!

Fan jag tror detta är mitt sätt att ha min femtioårskris, funderingarna kring livet och vad som är viktigt. Och hur jag ser på mig själv och mina tankar om hur livet runt mig ser ut. Är nog lite som en tränar försöker summera spelet vid halvtidsvilan under en match. Frågan som genast dyker upp, är detta halvtid?

Och den andra frågan är vem som bryr sig om mina flummiga och korkade tankar, jag reder knappt ut det själv!

Men vad som är säkert är att klumparna kommer och går!


//C

Ovido - Quiz & Flashcards