Direktlänk till inlägg 20 september 2009

Signalvärden

Av Surfer - 20 september 2009 15:24


Det finns ju i allt, ett signalvärde, dvs en utstrålning. Det kan vara en persons kroppshållning, blick eller sättet att tala.

Men det finns andra saker också, uniformer, logga och profilkläder. Det är på något sätt ett starkare signalvärde i de, men vi reflekterar inte så ofta över det att vi bär en logga eller ett varumärke.


Det kan ju till och med vara så, att det är mode att bära en viss logga. Men det vi inte tänker på, är vad står loggan för. Vad är det företaget vill förmedla, sälja eller helt enkelt vill oss att tro? Det är få som gör den reflektionen vill jag påstå.


Hur kan vi annars gå omkring med jackor signerade av Marlbro eller Blend. De vill ju bara att vi ska tycka att kläderna är coola och bära dom. Men undermedvetet bidrar vi till att folk associerar sig med coola kläder och röker deras cigaretter.


En sak som vi nog inte funderar så mycket på, tror jag. Är detta med att bära en uniform, profilkläder, innebär att jag är ett företags representant. Och är därmed en ambassadör för företaget, verksamheten eller myndigheten vars kläder/uniform man bär. Allt jag gör blir då också associerat till just de jag representerar.


M a o. om Jag är Polis och bär uniform, representerar jag ALLA poliser. De medborgare som ser mig, kommer att döma mig och ALLA andra poliser, utifrån hur jag beter mig.


Lika är det med tjänstebilar, skulle jag fara fram som en vettvilling i en firmabil, skulle det ju inte uppfattas som god reklam för företaget. Ungdomar som är idrottsstjärnor får ofta tillgång till bilar som sponsorer tillhandahåller, bilar som är fullklistrade av loggor för de företag som sponsrar laget. De blir ju automatiskt sedda när en sådan bil körs ovarsamt. Eller att ha på sig profilkläder, där det framgår vilken klubb jag tillhör. Och iklädd dessa kläder är jag en representat för klubben, sponsorer och även kommande spelare. Det vill säga ett enormt ansvar för anseendet.


Det finns signalvärden i allt, man är representant.

Tänk hur en tidningsrubrik ser ut,


"POLIS (35) SLOG FRUN! "

"Landslagsman körde rattfull!"

I verkligheten var det Lasse 35 år som slog sin fru. Lasse hade semester. Och inte alls i tjänst som man skulle kunna tro av rubriken.

Och alla landslagsmän blir nu misstänkliggjorda!!! Det är kanske så att denna man var i landslaget för 15 år sedan.


Man är en respresentant och måste bete sig som en sådan även om man är ledig.



//C



 
 
Profilkläder

Profilkläder

29 januari 2010 08:17

Du har helt rätt i det du skriver. Speciellt tidningar utnyttjar signalvärden till max!

http://www.kampanjtshirt.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Surfer - Lördag 3 feb 22:59

Hej! nu har jag gått igenom ett förhållande som sambo i 7-år Vid en av våra gräl fick jag insikt att från hennes sida var dettta inte ett riktigt förhålllande utan hon lät mig vara kvar för sin egen bekvämlighet. detta har gjort mig väldigt syn...

Av Surfer - 19 december 2018 22:44

Hej! Nu är man här igen, jag är inte arg. Inte ledsen, bara djup, som vanligt. Jag har en massa människor som står ut med mig. Tack för att ni gör det. I förra torsdagen dog en av mina gamla kollegor, fy tysen, nu fick jag 60-års frossa. Fan ...

Av Surfer - 21 september 2017 09:40

det pratas och skrivs så mycket om ohälsa. Folk har ångest, panik ångest, deprimerade tittar man i FB är det INGEN som kan erkänna att livet suger och man undrar hur man ska ta sig igenom dagen. Det kan man läsa om i bloggar bakom obskyra psedonymer....

Av Surfer - 21 september 2017 08:04

Nassar marcherar i Göteborg! Polisen gör inget!!!!!!!!!!! Justitieminister och stadsminister gör inget! Tycker att en anstädighetsgräns passerats, hade det varit jag hade MJ blivit inkallad, jag och avkrävt en förklaring varför dessa individer som ...

Av Surfer - 4 september 2017 06:33

Kan inte låta bli att fundera över alla de artister och mediakändisar som valsar runt i media. Nu drar Biggest loser igång, vem är med där, jo A B. Hon har väl varit med i ALLT, det som saknas är väl Farmen och Robinson. Gråtit sig fram efter var...

Ovido - Quiz & Flashcards