Direktlänk till inlägg 19 juni 2009

Nu är det synd......

Av Surfer - 19 juni 2009 09:43

Ja nu är det synd om en entrepenör igen! Dessa villavagnar som jag skrev om tidigare, har nu blivit föremål för ett vite på 3 miljoner om de inte tas bort.

Guuuud vad hemskt! Ja jag var lite ironisk ;-) Och som ledaren för det företag som måste flytta sin kuverteringsverksamhet från Visby medeltida innerstad till Ljungby, hotar nu husvagnsägaren att han minsann ska flytta allt till en kommun som har vett att uppskatta hans entrepenörskap. Och jag tror att det gör han nog rätt i. Han måste tänka på sin hälsa, tror att han har lite högt blodtryck nu.


Så här kommenterar han beslutet i Gotlands tidningar:


Miljonvite gör Pigge rasande

- Tre miljoner i vite per år är helt orimligt! Det knäcker företaget och då får det konsekvenser för våra andra satsningar på Gotland.
Pigge Werkelin är mycket upprörd.
Han har precis fått besked om att Snäcks camping förelagts ett vite på en kvarts miljon kronor i månaden för olovliga villavagnar och stugor.

Striden om villavagnar och stugor på Snäcks camping går vidare.
Under utredningen om den överklagade detaljplanen för området upptäckte personal från Boverket för en dryg månad sedan att det fanns fem villavagnar för mycket jämfört med bygglovet.
Och åtta av de stugor som det tidigare fanns tillfälliga bygglov för används för uthyrning, trots att de numera bara får användas som förråd.

Sätter ned foten
Byggnadsnämnden anser sig nu tvingad att sätta ned foten och kräver dels att de fem villavagnarna tas bort, dels att de åtta stugorna plomberas.
Det ska ha skett senast den 15 juli, annars faller ett vite på 120 000 kronor för villavagnarna och 128 000 kronor för stugorna ut. Tillsammans 248 000 kronor. Varje påbörjad kalendermånad.

Räknas som svartbyggen
Till det kommer att byggnadsnämnden beslutat om både byggnadsavgift och tilläggsavgift på sammantaget 187 000 kronor för de 13 objekten, eftersom de räknas som svartbyggen.
De rekordhöga vitena har satts utifrån uppgifter om vad det kostar att hyra stugorna och vagnarna.
- Stugorna annonseras för boende på nätet trots att de bara får användas som förråd, säger stadsarkitekt Carin Johansson.

Följer reglerna
- När det gäller svartbyggen är det bara att följa reglerna. Det finns inget utrymme för tyckande, säger Lars Thomsson (c), ordförande i byggnadsnämnden.
En som tycker är däremot Pigge Werkelin, delägare i Snäcks camping. Han blir mycket upprörd när han får reda på byggnadsnämndens beslut.

"Helt orimligt"
- Det blir tre miljoner kronor i vite för ett år. Det är helt orimligt! Det måste vara det högsta vite som dömts ut på Gotland. Och då pratar vi om husvagnar och uthyrningsstugor - på en camping!
- Det här kommer att knäcka Snäcks Camping, och det är grunden för den andra verksamheten på ön så det kommer att få konsekvenser för dem, säger Pigge Werkelin.
Så det innebär att satsningen på till exempel Slite Strandby är i fara?

- Just i dag känns det så. Men man ska inte ta beslut när man är upprörd, och jag brukar kunna vända på saker och ting, säger Pigge Werkelin.
Han klandrar kommunen för den uppkomna situationen.

Kommunens fel
- Vi har blivit lovade sedan länge att detaljplanen skulle vara igenom. Men nu har ju Boverket sagt att planen är för dålig. Varför har det här tagit sex år? Det är kommunen som har satt oss i den här situationen.
Pigge Werkelin förklarar också varför det inte bara är att stänga stugorna och ta bort vagnarna.
- Vart ska människorna som vi hyrt ut till ta vägen? Anläggningen är full - vi håller redan på att fylla den till nästa års politikervecka.




Ja vart ska dem ta vägen!??? Som jag ser det är det företagets problem, som hyr ett boende som de INTE har tillstånd till!

Hade det varit en Svensson som gjort så, hade det bara varit att ta hatten i vacker hand och göra som myndigheterna bestämt! Men inte ovan nämda företagare!


Men när man inte får som man vill, hotar man och kör med utpressning.

Om man skulle bli företagare och entrepenör, kan ju inte vara så svårt, det är ju bara att hota och köra med utpressning, då får man som man vill!!!



//C

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Surfer - Lördag 3 feb 22:59

Hej! nu har jag gått igenom ett förhållande som sambo i 7-år Vid en av våra gräl fick jag insikt att från hennes sida var dettta inte ett riktigt förhålllande utan hon lät mig vara kvar för sin egen bekvämlighet. detta har gjort mig väldigt syn...

Av Surfer - 19 december 2018 22:44

Hej! Nu är man här igen, jag är inte arg. Inte ledsen, bara djup, som vanligt. Jag har en massa människor som står ut med mig. Tack för att ni gör det. I förra torsdagen dog en av mina gamla kollegor, fy tysen, nu fick jag 60-års frossa. Fan ...

Av Surfer - 21 september 2017 09:40

det pratas och skrivs så mycket om ohälsa. Folk har ångest, panik ångest, deprimerade tittar man i FB är det INGEN som kan erkänna att livet suger och man undrar hur man ska ta sig igenom dagen. Det kan man läsa om i bloggar bakom obskyra psedonymer....

Av Surfer - 21 september 2017 08:04

Nassar marcherar i Göteborg! Polisen gör inget!!!!!!!!!!! Justitieminister och stadsminister gör inget! Tycker att en anstädighetsgräns passerats, hade det varit jag hade MJ blivit inkallad, jag och avkrävt en förklaring varför dessa individer som ...

Av Surfer - 4 september 2017 06:33

Kan inte låta bli att fundera över alla de artister och mediakändisar som valsar runt i media. Nu drar Biggest loser igång, vem är med där, jo A B. Hon har väl varit med i ALLT, det som saknas är väl Farmen och Robinson. Gråtit sig fram efter var...

Ovido - Quiz & Flashcards